לפני שאתם יוצאים לשייט נהרות מרתק בנהרות ארה”ב איגדנו עבורכם דברים שאולי תשמחו לדעת. ספינה או אונייה ? האם בגשר הפיקוד יש רק את הקפטן? כל התשובות בכתבה
לפני כל הפלגה, אם מדובר בים או נהר מומלץ תמיד להכיר את כלי השייט, היעדים וכל מה שיש מעבר. בארה”ב, מרבית הנוסעים מכירים את ההפלגות בנהר המיסיסיפי, אותן תמונות של ספינות קיטור אותנטיות, מתברר שיש עוד הרבה מה ללמוד.
ספינה או אונייה
לאחר שמרבית הנוסעים היו כבר על אוניות (Ships) קרוזים בים, הפעם, בנהרות הספינות (Boats) הם קטנות יותר ומותאמות לסביבה, במהלך השייט ובעגינה. נקודה חשובה, רוב ספינות הנהר האמריקניות גדולות מספינות הנהר האירופאיות ולכן תמצאו בהן יותר מתחמים כמו תיאטראות לדוגמא.
מי נמצא בגשר הפיקוד?
מבחינה טכנית, יש שני קברניטים בספינה, האחד הוא הקפטן והשני הוא ‘נווט’. כאשר הספינה נמצאת במצב שבו יש צורך בשניהם (לדוגמא, ערפל כבד או עגינה במזג אוויר גרוע), המאסטר יתרכז בהפעלת הספינה, בעוד הנווט אחראי על הניווט. באוניות ים גדולות, נווטים מקומיים מגיעים לסיפון כדי לעזור לקפטן לעגון בנמלים ספציפיים. זה נדרש במיוחד מכיוון שנהרות (צורותיהם, עומקיהם וכו’) משתנים על בסיס כמעט יומיומי.
המדידה מתבצעת במיילים יבשתיים ולא מיילים ימיים
מייל ימי הוא יחידת מידה לאורך הנמצאת בשימוש נרחב למטרות ספנות ותעופה. המיל הימי הבינלאומי מוגדר כשווה ערך ל-1,852 מטרים. מייל יבשתי הוא כ-1,609 מטר. בשייט נהרות משתמשים במייל יבשתי ולא במייל ימי.
תנועת כלי שייט
בשייט ים תראו לעיתים אוניות המבצעות את מסלול השייט הדומה לזה שלכם והפגישה איתן ברוב המקרים תהיה בכניסה, יציאה או עגינה בנמל. גם אם תפגשו אותן במהלך השייט הן תהיינה רחוקות. בשייט נהרות הפגישה עם כלי שייט נוספים הוא דבר שבשגרה. סיבה נוספת לצורך בנווט בספינה שמונע שאף אחד לא ייפגע.
עצירות במהלך השייט
את הסכרים הנמצאים בנהרות, לא תראו בים, והם מאיטים לעיתים את מהירות השייט עד לעצירה במקרים מסוימים. לא לכל הנהרות יש סכרים שמטרתם לשמור על עומק מים אחיד, אבל ברבים מהנהרות הם קיימים, כמו במיסיסיפי, אוהיו וקולומביה.
האם מזג האוויר משפיע על ההפלגה
כשם שימים גשומים והוריקנים משבשים את פעילות אוניות הקרוזים, גם גשם כבד או בצורת יכולה להשפיע על פעילות ספינות נהר. לדוגמא, הבצורת בנהר המיסיסיפי ב-2012 שיבשה את השייט וחברות הקרוזים נאלצו להסיט את הספינות לאוהיו. ההיפך, בשנת 2013, סופות גשמים הציפו את הנהרות מה שאילצו את סגירתם של מספר סכרים והסטת הספינות מהמיסיסיפי לאוהיו.
האם יש מקרים של מחלות ים גם בשייט נהרות?
גם במזג אוויר גרוע, נדיר שתתקלו בתנודות חזקות מידי של הספינה, מה שיכול לקרות בשייט ים. אז הפעם אתם יכולים לוותר על ג’ינג’ר, פרמין ומדבקות אוזניים.
נקודות העגינה
ספינות נהר לא חייבות לעגון רק ברציפים גדולים כמו אוניות קרוזים בים. המשמעות שהספינות עוגנות במרבית המקרים במרחק הליכה מהעיר. לדוגמא בסנט לואיס, ציון הדרך Arch נמצא במרחק של פחות מ-10 דקות הליכה מהמקום שבו עוגנות ספינות הנהר. בסינסינטי, למרות שהספינה עוגנת מבחינה טכנית בניופורט, קנטקי, אתם נמצאים רק 20 דקות הליכה ממרכז העיר. ספינת Tender באוניות ים משמשת להעברת הנוסעים לחוף במקרה בו לא ניתן לעגון בנמל.
המומחים מציינים, על פי סקרים שבוצעו בארה”ב, שאחרי השייט הראשון בנהרות ארה”ב תזדקקו לאחד נוסף. המגוון של ספינות ויעדים הוא גדול, לצד שירות מעולה וחוויות קולינריות.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-15,000 חברים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=113383