יוון, מקסיקו ואיטליה – שלוש מהמדינות המובילות בעולם בתיירות שייט – מציגות מדיניות חדשה שנועדה לטפל באחת הבעיות הבוערות של השנים האחרונות: עומס תיירים בלתי נשלט בערי חוף ואתרי תיירות רגישים. מסי תיירות חדשים, שיוטלו על נוסעי שייט המגיעים למדינות אלו, צפויים לשנות את כללי המשחק – גם עבור התיירים, גם עבור חברות השייט, ובעיקר עבור הקהילות המקומיות.
שמירה על איים עם אופי ייחודי
ביוון, האיים הפופולריים סנטוריני, מיקונוס ודומיהם מושכים מיליוני מבקרים בשנה, רבים מהם מגיעים דרך הפלגות. בשנת 2023 בלבד נרשמו 7.9 מיליון נוסעי שייט ביוון – עלייה של 13% משנה לשנה, לפי איגוד הנמלים של יוון. מגמה זו, שמתרכזת בעיקר בעונות הקיץ, מייצרת צפיפות, פקקי תנועה, עומס על תשתיות בסיסיות כמו מים, חשמל וניקיון – ואף פוגעת בחוויית הביקור עצמה.
העמלות החדשות נועדו לצמצם את העומס ולווסת את כמות המבקרים. חלק מההכנסות ינותבו לשיפור תשתיות, שימור הסביבה, ניהול פסולת, והשקעה ביוזמות קהילתיות.
מחיר עבור קיימות
מדובר על עשרות שקלים לנוסע, תלוי במדינה ובנמל. במקסיקו, למשל, החלה גבייה של 5 דולר לנוסע – סכום שצפוי לעלות ל-21 דולר עד 2028. בוונציה, עיר שבה הקרקע מתחת לרגליים פשוט שוקעת, החלו כבר ב-2024 לגבות תשלום יומי ממבקרים שאינם שוהים ללילה בעיר, בגובה של עד 10 אירו.
ביוון עדיין לא פורסמה מתכונת הגבייה הסופית, אך נראה כי החיוב יבוצע דרך חברות השייט עצמן – אם כחלק ממחיר החבילה ואם כתוספת בנמל. חלק מהחברות עדיין לא הגיבו באופן רשמי, אך ברור כי השינוי ידרוש התאמות במסלולים, לוחות זמנים ומחירים.
שינוי בתפיסת התיירות
במבט רחב יותר, מהלכים אלו משקפים שינוי פרדיגמה עולמי בתיירות: מעבר מתפיסה של “כמה שיותר תיירים – יותר טוב”, למודל שמאזן בין תועלת כלכלית לשימור סביבתי וחברתי. מדובר בניסיון אמיתי לעצור את השחיקה של ערים, כפרים, חופים ואתרים היסטוריים – לפני שיהיה מאוחר מדי.
התעשייה מגיבה בזהירות
בתעשיית השייט מקבלים את המגמה בזהירות. חברות הקרוזים עדיין בוחנות כיצד לגלגל את העלויות החדשות על הנוסעים מבלי לפגוע בביקושים. בינתיים, מומחים מעריכים שההשפעה בטווח הקצר תהיה מינורית, שכן הביקוש לשייט באירופה ובקריביים שובר שיאים, אך בטווח הארוך עשויים להתרחש שינויים בהרגלי הצריכה ובבחירת יעדים.
לסיכום: שלם קצת עכשיו – כדי ליהנות גם מחר
העמלות החדשות אולי יכבידו מעט על התקציב של החופשה הבאה, אך הן חלק מהמחיר ההכרחי לשימור יעדים אהובים. אם נרצה להמשיך ולבקר באיים שטופי שמש, בערים היסטוריות ובכפרים ציוריים גם בעתיד – נצטרך להיות חלק מתיירות אחראית יותר.
כפי שנראה, יוון, מקסיקו ואיטליה רק פותחות את הדלת – ועוד מדינות רבות צפויות להצטרף למגמה. הקיץ הזה, העמלות הן לא רק הוצאה – אלא גם השקעה בדור הבא של המטיילים.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם