ביום אחד בלבד, חצו מעל 14,500 תיירים את שערי נמל השייט של פלמה – כמעט פי שניים מהמכסה היומית המותרת לפי הסכם בקרת השייט של 2022. ההפרה הזו, שנבעה מהגעת שתי אוניות ענק בו זמנית, הציפה את רחובות העיר וחשפה את הפער העצום בין ההסכמות על הנייר לבין המציאות בשטח. ובעוד התעשייה מגיבה בניסיון למזער את האירוע (“הממוצע השבועי תקין”), המקומיים רותחים, והקריאה לשינוי הופכת דחופה מתמיד.
מערכת פיקוח רופפת – ניהול שמבוסס על ממוצעים במקום מציאות
ההסכם ההיסטורי שנחתם ב־2022 נועד לרסן את תיירות השייט ההמונית ולשמור על איזון בין הצורך הכלכלי להגנה סביבתית וקהילתית. אך החוקים, כך נראה, נרמסים לעיתים קרובות. הרשויות מסבירות כי מספר המבקרים הכולל השבועי לא חרג מהמותר – טענה שמפספסת את מטרת ההסכם: למנוע עומסים קיצוניים ביום אחד. בפועל, ההשפעה של אלפי מבקרים על עיר קומפקטית כמו פלמה היא מיידית וחונקת – לא משנה מה מראים הגרפים השבועיים.
מהפכה שהפכה לשברירית: הסכם 2022 מתרוקן מתוכן
כאשר ההסכם נחתם, הוא נחשב לנקודת מפנה עולמית – עדות לכך שגם יעדי תיירות פופולריים יכולים לשים גבולות. כעת, פחות משנה וחצי לפני פקיעת תוקפו, לא הוכרזו כל צעדים להארכתו או לחיזוקו. במקביל, פגיעות חוזרות בחוקיו הופכות אותו לחסר שיניים. פלמה, שהובילה מודל של “תיירות איכותית ומבוקרת”, עלולה לאבד את מעמדה ולהפוך לדוגמה של כישלון בממשק שבין תיירות לקיימות.
הלחץ גובר – ברחובות, בתחבורה ובנפש
רחובותיה של פלמה, עם סמטאותיה ההיסטוריות והמרחבים הציבוריים המצומצמים, לא מסוגלים להכיל גלי תיירות בהיקף כזה. התחבורה הציבורית כורעת תחת העומס, תורים מתארכים עד אין קץ, ולמקומיים לא נותר מרחב נשימה. חוויית החיים בעיר – ובעקבותיה גם חוויית התיירים עצמם – נפגעת.
הסביבה משלמת את המחיר
מעבר לצפיפות, נוכחותן של אוניות הקרוזים פוגעת קשות במאמצי מיורקה להפחית את השפעתה האקולוגית. כלי השייט העצומים פולטים כמויות גדולות של מזהמים, צורכים אנרגיה אדירה ומותירים אחריהם טביעת רגל סביבתית שממשיכה להדהד הרבה אחרי עזיבתן.

תגובת המטיילים – כבר מורגשת
כבר עתה נראה כי קהל המטיילים המודע לאיכות חוויית הטיול מתחיל להתרחק מהאי. התיירים מחפשים כיום יותר אותנטיות, קצב נעים, וניהול אחראי של יעדים. אם פלמה תמשיך להיות מזוהה עם עומס, זיהום וחוסר שליטה – היא עלולה להתרחק ממוקדי העניין המרכזיים של התיירות המודרנית.
עתיד על הקצה – 2026 לא רחוק
הסכם 2026 מציב שעון חול מתקתק: האם מיורקה תבחר לבסס מחדש את מחויבותה לתיירות בת קיימא, או תיסחף אחרי רווחים מיידיים תוך הקרבת עתידה כיעד איכותי? מומחים מזהירים כי בלי מדיניות חכמה יותר, השקעות בטכנולוגיות נמל מתקדמות ומגבלות חדשות – לא רק המקומיים יסבלו, אלא גם הכלכלה התיירותית עצמה.
החלטה גורלית – בעיניים של כל העולם
הערים באגן הים התיכון – ונציה, דוברובניק, סנטוריני – כבר נקטו צעדים דרסטיים. עכשיו עיני העולם נשואות אל מיורקה, לתהות: האם תבחר להנהיג מחדש את המאבק לצמיחה אחראית, או להיכנע לשיטפון?
אם האי יבחר לא להכריע, הוא יגלה שמישהו אחר כבר החליט בשבילו – ושמחיר ההתעלמות עלול להיות יקר בהרבה מכל תייר מזדמן.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם