סערה בענף הקרוזים: יו”ר ובעלי חברת “מנו ספנות”, משה מנו, יוצא במתקפה נגד כוונה שפורסמה לאחרונה, ולפיה מדינת ישראל שוקלת להעניק תמריצים כלכליים לחברות ספנות זרות לצורך החזרת ישראלים מחו”ל – למרות שאותן חברות לא נטלו חלק במאמץ בזמן מלחמת “חרבות ברזל”.
לדברי מנו, מדובר במהלך חסר היגיון, המפלה לרעה את החברה הישראלית שפעלה לאורך כל תקופת הלחימה, בעוד חברות זרות נטשו את הקווים לישראל כבר בתחילת המלחמה.
“מאז 27 באוקטובר, היינו שם. יזמנו וביצענו שבע הפלגות חילוץ מקפריסין, הבאנו אלפי אזרחים הביתה – ולא קיבלנו שקל מהמדינה. בזמן שהאחרים ברחו, אנחנו נשכבנו על הגדר. עכשיו אותם זרים יבואו, ירכבו על ההישגים שלנו, ויקבלו מימון ציבורי? זה מקומם ומביש”, אמר משה מנו בחריפות.
“עובדים תחת אזעקות – בזמן שהזרים נעלמו”
חברת “מנו ספנות” המשיכה להפעיל את האונייה “קראון איריס” גם במהלך ימי המלחמה, כשהצוותים עבדו תחת איום מתמיד של טילים והתרעות צבע אדום. חלק מעובדי החברה גויסו לשירות מילואים, והאחרים נדרשו לתפקד בתנאים קשים.
בניגוד לכך, כל חברות הקרוז הזרות השהו את פעילותן בישראל החל מחודש אוקטובר 2023 – רובן המכריע טרם חידשו את ההפלגות לישראל או הצהירו מתי בכוונתן לעשות זאת.
שאלות קשות למשרד התחבורה
מנו מביע תמיהה גם לגבי אופן הבדיקה והאישור שניתן לחברות הזרות: “כיצד ניתן אישור לחברה זרה להביא ישראלים לארץ, עוד לפני שבוצעה בדיקה האם היא עומדת בדרישות הבטיחות והרגולציה שהמדינה מחייבת?” – תהה.
לאור הפרסומים, פנתה “מנו ספנות” ביום שלישי למשרד התחבורה בדרישה להבהרות לגבי מדיניות הסבסוד והאישורים שניתנו, תוך קריאה שלא להפלות בין חברה ישראלית שפעלה במלחמה לבין חברות זרות שלא נטלו חלק במאמץ הלאומי.
תגובת משרד התחבורה
בתגובה לפניית “מנו ספנות”, נמסר ממנכ”ל משרד התחבורה: “עשיתי בירור – לא מכירים הסכם שנחתם בנושא שפורסם. אנחנו לא ניזונים מתקשורת.”
בינתיים, בחברת “מנו ספנות” ממתינים לתשובות ברורות ומצפים שמדיניות המדינה תשקף הערכה אמיתית למי שפעלו – לא למי שחזרו כשהשמש יצאה.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-15,900 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם