בפיתוח משמעותי שעשוי לשנות מן היסוד את תשתית הנמל של סלוניקי, רשות הנמלים של העיר (ThPA) עשתה ב־22 בנובמבר 2025 את הצעד הרשמי הראשון לקראת פרויקט ההרחבה המיוחל של רציף 6. החוזה, שנחתם עם המיזם המשותף METKA S.A. – TEKAL S.A. (PIER 6) מבשר עידן חדש לנמל סלוניקי, אשר יגדיל את קיבולת הטיפול במטענים ויעורר עניין בשאלת ההשפעה על תעשיית השייט.
כמי שנחשב לנמל השני בגודלו ביוון, סלוניקי מהווה שער מרכזי הן עבור סחר אזורי והן עבור תיירות. עם השדרוג הנוכחי, הנמל יוכל לשרת אוניות גדולות ולחזק את מעמדו ברשת הסחר של דרום־מזרח אירופה. במקביל, נבחנת השאלה כיצד עשוי המהלך להשפיע על הפופולריות העולה של סלוניקי כיעד שייט מרכזי.
מה כוללת ההרחבה?
הפרויקט הוא חלק מרכזי בהסכם הזיכיון של הנמל, וכולל שורה של עבודות בקנה מידה גדול: הארכת רציף 6 ב־513 מטרים, יצירת פלטפורמה חדשה ברוחב 306.5 מטרים, חפירה והעמקת תעלות ניווט ואזורי תמרון, כדי לאפשר כניסת אוניות מהגדולות בעולם, עלייה דרמטית בקיבולת המכולות, מ־650,000 TEU ל־1.5 מיליון TEU בשנה, זמן ביצוע של 40 חודשים ותקציב כולל של 195.6 מיליון אירו. לפי ThPA, השדרוג יוביל לשיפור משמעותי ביעילות ובעמידות התפעולית של הנמל, יחזק את נתיבי הסחר האזוריים וישפיע לטובה על הכלכלה המקומית.
האם תעשיית השייט תושפע מהמהלך?
למרות שמוקד העבודות הוא במגזר המטענים, ישנן השלכות עקיפות גם על עולם השייט. סלוניקי הולכת ומבססת את עצמה כיעד שייט פופולרי בים התיכון — בעיקר בזכות העיר התוססת, המיקום האסטרטגי והנמל הנוח לגישה. אחת הדאגות שעלו בקרב מפעילי שייט היא חשש משיבושים בלוחות זמנים בשל העבודות. אולם, לפי גורמים רשמיים בנמל: העבודות יתבצעו בעיקר באזור המטען, הרחק מטרמינל הנוסעים, יינקטו צעדי ניהול תנועה ייעודיים שיאפשרו לאוניות שייט לעגון כרגיל, מתוכננת תיאום רציף עם חברות השייט כדי למנוע הפרעות בפעילות והטרמינלים הקיימים יישארו פעילים לאורך כל תקופת הבנייה. כך שבהתאם לתכנון, תנועת הקרוזים לא צפויה להיפגע באופן משמעותי — ובטווח הארוך, התשתיות המשופרות עשויות לשפר את שירותי השייט אף יותר.
השפעה חברתית־כלכלית נרחבת על סלוניקי
הרחבת הנמל תספק זריקת מרץ לכלכלת סלוניקי ולמטרופולין שסביבה: אלפי משרות זמניות ייווצרו במהלך העבודות, תשתיות משופרות יגדילו את השקעות הלוגיסטיקה והתעשיות המשיקות, תזרימי מטענים גדולים יותר יובילו לפיתוח נלווה של תיירות, מסחר ואירוח, תיירות השייט — שכבר מהווה מנוע צמיחה בעיר — תיהנה מנמל יעיל ומתקדם, המאפשר שירות מהיר וגמיש יותר לאוניות נוסעים. בנוסף, שיפור הקישוריות האזורית צפוי לחזק את סלוניקי כשער כניסה נוח למבקרים משווקים בינלאומיים — מה שעשוי להרחיב את פעילות תעשיית התיירות כולה.
עתיד מזהיר: סלוניקי בדרך להפוך למרכז סחר ושייט מוביל
למרות שהפרויקט ממוקד בעיקר בתנועת המכולות, הוא אינו פוסח על תחום השייט. להפך — עבודות ההרחבה צפויות לתרום לבניית נמל מודרני, יציב ומאורגן יותר, שייטיב עם כל ענפי הפעילות. עם תכנון מדויק, היעדר שיבושים משמעותיים במהלך הבנייה, והשקעה מתמשכת בשדרוג שירותי הנוסעים, סלוניקי מתקדמת לעבר תפקיד מרכזי יותר בים התיכון. טובת הנוסעים ברורה: בשנים הקרובות הם צפויים ליהנות מנמל יעיל, מפותח, נוח ומהיר יותר — שמציע חוויית הגעה חלקה לעיר שממשיכה לצבור תאוצה כתכשיט תיירותי של יוון.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם

