עיריית טרה מתנגדת בתוקף להקמת “מועדון החוף המלכותי סנטוריני” – פרויקט בלעדי לנוסעי שייט בלבד, שלדברי הרשויות מאיים על אופיו הציבורי של האי, על המורשת המקומית ועל עקרונות התיירות בת הקיימא
עיריית טרה (Thera) – עיר הבירה העתיקה של סנטוריני, אחת מאבני החן של הים האגאי, הכריזה על התנגדות חריפה לתוכניתה של חברת Royal Caribbean להקים אזור חוף פרטי ומגודר שיוקצה באופן בלעדי לנוסעי אוניותיה. מדובר ביוזמה שאפתנית בשם Royal Beach Club Santorini – מיזם שנועד, לפי החברה, “להעצים את חוויית האורחים”, אך מבחינת הרשויות המקומיות, מהווה פגיעה ישירה במהות הפתוחה והמשותפת של האי.
על פי הדיווחים, הפרויקט המתוכנן ישתרע על רצועת חוף נבחרת ויכלול מסעדות יוקרה, בריכות נופש, אזורי ספורט ימי ומתקני פנאי – כולם נגישים רק לנוסעי רויאל קריביאן. המשמעות: תיירים עצמאיים ותושבים מקומיים יורחקו מהמקום, דבר המעורר זעם בקרב הקהילה. “סנטוריני שייכת לכולם, לא רק למעטים בעלי גישה”, הצהירו נציגי העירייה. “פתיחותו של האי היא נשמת אפו – אי אפשר להפריט אותה”.
זהות מול מסחר: מאבק על עקרונות התיירות
במועצת העיר מזהירים כי הפרויקט מציב תקדים מסוכן. לדבריהם, יצירת “מובלעת סגורה” למבקרים נבחרים בלבד עלולה לערער את המודל הכלכלי של סנטוריני, הפועל על איזון עדין בין תיירות להווי קהילתי.
עסקים משפחתיים, מסעדות וטברנות מקומיות עלולים להיפגע קשות אם תנועת נוסעי השייט תנותב אל מתחם סגור וממוסחר שאינו משתף את הכלכלה המקומית. “הסכנה אינה רק כלכלית – היא תרבותית,” הסבירו גורמים בעירייה. “אם נאבד את החיבור הישיר בין התושב למבקר, נאבד את מה שהופך את סנטוריני לייחודית.”
עומס תיירות ומאבק על קיימות
סנטוריני כבר מתמודדת עם אתגרי תיירות יתר חריפים: מעל 1.3 מיליון נוסעי שייט מבקרים בה מדי שנה, לצד מאות אלפי מטיילים עצמאיים. הלחץ על התשתיות, מערכות התחבורה והמערכות האקולוגיות – עצום. הרשויות מזהירות כי תוספת של מתחם תיירות פרטי חדש עלולה להגביר את הלחץ על המשאבים המקומיים, תוך שהיא מספקת תועלת שולית בלבד לקהילה הרחבה.
מעבר לכך, על פי המועצה, המיזם סותר את החזון התיירותי של האי: קיימות, הכלה ושיתוף ציבורי. מנהיגי הקהילה קוראים למודל אחר – כזה המחזק את שיתוף הפעולה עם תושבים, שומר על מורשת האי ומבטיח חוויית ביקור אותנטית לכל אורח.

תופעה עולמית: מי מרוויח מהפרטה של יעדים?
הוויכוח בסנטוריני מהווה מיקרוקוסמוס לשאלה רחבה יותר שמעסיקה כיום את תעשיית השייט והנמלים בעולם: האם מועדוני חוף פרטיים משרתים באמת את האינטרס הציבורי? בעוד שחברות השייט טוענות כי הן משקיעות בתשתיות ובחוויות איכותיות, רשויות מקומיות טוענות כי המודלים הללו מרוקנים את הערים מהכנסות ישירות ומגבירים תחושת ניכור בין מבקרים לקהילות מארחות.
במדינות הים התיכון – יוון, ספרד, איטליה וצרפת – הדיון רק מתחמם. ממשלות וערים רבות בוחנות מגבלות על מספר העגינות היומיות של ספינות שייט, מסי תיירות חדשים והגבלות סביבתיות, במטרה להגן על משאביהן התרבותיים והטבעיים.
עתיד התיירות באי: פתיחות כערך עליון
עיריית טרה הבהירה כי תשתמש בכל הכלים החוקיים והמנהלתיים כדי לבלום את המיזם, אם יתקדם. המסר שלה חד וברור:
“סנטוריני איננה מוצר סגור לשיווק. היא נוף חי, קהילה חמה ותרבות פתוחה שנועדה לכולם.”
ככל שתעשיית השייט העולמית ממשיכה להתרחב בקצב מואץ, ההתנגדות של סנטוריני עשויה להפוך לסמל מאבק רחב יותר על עתיד התיירות – כזה שמבקש לשמר את רוח המקום, לחזק את האיזון העדין בין תיירות לקהילה, ולהבטיח שכל מבקר יחווה את קסמו של האי בתנאים שווים. בעיני תושביה, יופייה של סנטוריני איננו רק בנופיה המרהיבים – אלא גם בפתיחותה, ברוח ההכנסת האורחים ובאמונה שהאי שייך לכולם.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=118869





