Site icon Cruisein

קאן בולמת אוניות נוסעים ענקיות: מהפכה תיירותית או עיוות כלכלי?

מגה אונייה עוגנת מול חופי קאן. צילום Depositphotos

העיר קאן, הידועה בזכות הפסטיבל המפורסם שלה ובמיקומה המרהיב על חופי הריביירה הצרפתית, עומדת בפני שינוי דרמטי בתחום התיירות. החל מינואר 2026, תיאסר כניסת אוניות קרוזים שנושאות יותר מ-1,000 נוסעים לנמל העיר. המהלך, שמוצג על ידי ראשי העיר כצעד חיוני לשמירה על איכות החיים המקומית והסביבה, מעורר התנגדות מצד מפעילי הספינות והתיירות.

הצעד של קאן: בין שמירה על הסביבה לתמיכה כלכלית

ההגבלות שהוטלו על אוניות הקרוזים משקפות מגמה הולכת ומתרקמת ברחבי אירופה: יותר ויותר ערים פועלות לצמצם את העומס ואת השפעתה הסביבתית של תיירות היתר, במיוחד בכל הקשור לשייט. קאן, שצפויה להתמודד עם מאות אלפי תיירים בשנה, מבקשת למצוא איזון בין הפיתוח הכלכלי לבין הרצון לשמור על איכות הסביבה והחיים בעיר. עם אוניות קרוזים ענקיות שמגיעות לעיתים עם אלפי נוסעים ביום, הצפיפות והתעבורה הימית עשויות להזיק לאזור, מה שמוביל את העיר לנקוט בצעדים שנויים במחלוקת.

ההגבלה החדשה תקבע כי רק ספינות שמובילות פחות מ-1,000 נוסעים יוכלו להיכנס לנמל העיר, ולספינות גדולות יותר יינתן אישור להוריד נוסעים אך ורק באמצעות טנדרים (סירות קטנות). הגבלה נוספת תטיל מגבלה על מספר הנוסעים היורדים מהספינה ביום – לא יותר מ-6,000.

התגובות הנגדיות: מה עם הכלכלה המקומית?

אף על פי שהתושבים וארגוני הסביבה עשויים לתמוך בהגבלות, ישנה התנגדות חזקה מצד המגזר הכלכלי. מפעילי אוניות הקרוזים טוענים שההגבלות יפגעו ישירות בתיירות ב-קאן ובערים סמוכות אחרות, שיבחרו לוותר על יעדים כמו קאן לטובת יעדים פחות מוגבלים. כמות הצפיפות האדירה שמביאות ספינות השייט תורמת באופן ישיר לכלכלה המקומית, הן באירוח התיירים במלונות, הן במסעדות והן בתעשיית הקניות המקומית.

לאחרונה, קאן הצטרפה לשורה של ערים באירופה שהטילו הגבלות דומות. אמסטרדם, ברצלונה ונאפולי כבר הגיבו באותה דרך – לאור תלונות מצד תושבים ומבקרים על בעיות הצפיפות והזיהום.

קאן, צרפת: פסטיבל הסרטים המפורסם. צילום freepik

תיירות ותעשיית השייט: דילמה גלובלית

הדילמה הזאת אינה ייחודית רק לעיר קאן, אלא מדובר במגמה כלל עולמית שהולכת ומתרקמת ברחבי העולם. בשנים האחרונות, התיירות השייטית הפכה לתעשייה בינלאומית בשווי מיליארדי דולרים, אך היא גם יצרה אתגרים סביבתיים וכלכליים. ערים רבות ברחבי אירופה החלו לגלות את המחיר של תיירות יתר – צפיפות ברחובות, רעש וזיהום, ובעיקר ירידה באיכות החיים של התושבים המקומיים.

במקרים כמו קאן, מדובר בצעד שנועד לשמור על האופי של העיר, שהיא לא רק יעד תיירותי, אלא גם מקום מגוריהם של אלפי תושבים. ראש העיר, דיוויד ליסנארד, הדגיש כי מדובר ב”רגולציה, לא איסור”, וכי הצעד נועד לאפשר לתיירות לשגשג במקביל לשמירה על הסביבה.

העתיד של קאן: האם השינוי יצליח?

האם קאן תצליח לשמור על תיירות שייט ברת קיימא בלי לפגוע בתעשייה החשובה הזאת? השאלה הגדולה היא איך השוק יגיב למגבלות. ייתכן כי המגבלות החדשות יובילו את מפעילי השייט להמציא דרכים יצירתיות להפעיל את ספינותיהם, כמו להציע שירותים ייחודיים לאוניות קטנות יותר או להוריד נוסעים לאזורים סמוכים כמו ניס או אנטיב.

בעיקר, זו תהייה בחינה של כיצד עיר שואפת לשלב את האתגר הסביבתי עם הצורך הכלכלי שלה לשמור על פרנסה ליותר מ-100,000 תושבים.

המשמעות הרחבה יותר

מההיבט הרחב יותר, צעדים דומים בערים נוספות כמו ונציה, ברצלונה ועוד מסבירים את גודל האתגר. כל אחת מאותן ערים פועלות עם מערכת סביבה ותרבות שונה, אך המטרה המרכזית היא אחת – לחפש פתרונות שיתאימו לעידן שבו תיירות יתר, כמו ספינות שייט גדולות, כבר אינה נחשבת רק לברכה.

אם קאן תצליח למצוא את האיזון בין הגברת רגולציה לבין עידוד תיירות אחראית וברת קיימא, היא עשויה להפוך לדגם עבור ערים נוספות ברחבי העולם.

ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-15,900 חברים

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ קרוז אין-חדשות חמות מהים”

חפשו אותנו גם בטלגרם

Exit mobile version