איגוד חברות השייט הבינלאומי (CLIA- Cruise Lines International Association), הגוף המוביל של תעשיית השייט העולמית, פרסם את דוח הטכנולוגיות והשיטות הסביבתיות השנתי (ETP), המספק תמונת מצב מקיפה של צי אוניות הקרוזים ומדגיש את השיפורים הסביבתיים שמתקיימים בשטח. הדו”ח מבוסס על נתונים מ-2018 ועד 2024 ומציג התקדמות מדידה במגוון קטגוריות, לרבות יעילות תפעולית מוגברת ושימוש בדלקים חלופיים.
נשיא ומנכ”ל CLIA, באד דאר (Bud Darr), ציין: “חברות השייט הן חלוציות בתחום הטכנולוגיה הימית. ההשקעות בעשרות מיליארדי דולרים באוניות חדשות ובטכנולוגיות מתקדמות – כולל מערכות שפכים, אספקת חשמל ביבשה ומנועי דלק כפול – משרתות לא רק את התעשייה אלא גם את כל מגזרי הספנות. ההזמנות לאוניות חדשות מייצגות צעדים מוחשיים לשיפור היעילות התפעולית ולצמצום הפליטות.”
פרופיל הצי
נכון לאוגוסט 2025, 45 חברות שייט החברות ב-CLIA, מייצגות 90% מקיבולת האוקיינוס העולמית, מפעילות 310 אוניות ו-637,847 מיטות. רוב הצי (73%) מורכב מאוניות קטנות עד בינוניות (פחות מ-3,000 מיטות), כאשר תחזיות הצי עד 2036 מראות שמירה על איזון דומה בין קטגוריות האוניות:
קטגוריה | % מהאוניות 2025 | % מהאוניות 2036 |
---|---|---|
קטנות (<1,000 מיטות) | 34.2% | 34.1% |
בינוניות (1,000–3,000 מיטות) | 38.4% | 35.5% |
גדולות (>3,000 מיטות) | 27.4% | 30.4% |
יעילות תפעולית ואפס פליטות
*מנועים רב-דלקיים: מספר האוניות עם מנועים גמישים בדלק גדל מאונייה אחת ב-2018 ל-19 אוניות כיום. עד סוף 2025 צפויות להיות 23 אוניות דו-דלקיות, כולל הראשונה עם יכולת תלת-דלקית. עד 2036, יתווספו עוד 32 אוניות דו-דלקיות, כולן עם אפשרות להשתמש במתנול או LNG.
*דלקים חלופיים: חברות השייט ממשיכות לאמץ דלקים ביולוגיים, LNG ואחרים, כשמסירה ראשונה של ספינה עם מתנול צפויה עד 2026.
*אספקת חשמל יבשתית (OPS): מספר האוניות המחוברות ל-OPS גדל מ-55 ב-2018 ל-166 כיום, המייצגות 58% מהצי ו-65% מהקיבולת. עד 2036, צפויות להיות 273 אוניות עם יכולת OPS. כיום, 41 נמלים ברחבי העולם תומכים בחיבור OPS.
*טכנולוגיית הפחתה קטליטית סלקטיבית (SCR): מספר האוניות עם SCR עלה מ-7 ב-2018 ל-81 כיום, המייצגות 28.5% מהצי ו-22.3% מהקיבולת, לצורך ציות לתקני IMO Tier III לפליטות NOx.
ניהול מים, שפכים ופסולת
*ייצור מים מתוקים בסיפון: כיום, 279 אוניות (98.2% מהצי) מייצרות את רוב צרכי המים בסיפון במקום לשאוב מנמלים.
*מערכות מתקדמות לטיפול בשפכים (AWTS): 234 אוניות (82.4% מהצי) מצוידות במערכות AWTS, עלייה של 72% מאז 2018. יותר משליש מהאוניות עומדות בתקנים מחמירים כמו אזור הים הבלטי. עד 2036 צפויות להיות 273 ספינות עם AWTS.
*ניהול פסולת: חברות השייט מציידות את האוניות במערכות גיזוז פסולת לאנרגיה (8 אוניות כיום) ומערכות מעכלות מיקרוביאליות לפסולת מזון (128 אוניות, 52% מהקיבולת).
סיכום
דו”ח ה-ETP של CLIA מדגיש את המחויבות הגלובלית של חברות השייט לשיפור ביצועים סביבתיים והפחתת פליטות. ההשקעות בטכנולוגיות מתקדמות, אימוץ דלקים חלופיים, ייצור מים בסיפון ושיטות מתקדמות לניהול שפכים ופסולת ממחישות את הדרך לקראת צי שייט נקי ויעיל יותר בעשור הקרוב.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם