Site icon Cruisein

שייט משנה מסלול: אגרות הנמל של סין מטלטלות את אסיה

קו הרקיע של שנגחאי. צילום freepik

בחודשים האחרונים הציגה סין שורת אגרות נמל חדשות שמכוונות בעיקר לאוניות שייט בעלות זיקה לארצות הברית – אוניות הנושאות דגל אמריקאי, מופעלות בידי חברות אמריקאיות או נבנו בארה״ב. האגרות נכנסו לתוקף ב־14 באוקטובר, ונחשבות לצעד תגמול מול צעדים דומים שננקטו בארה”ב כלפי כלי שייט סיניים. התוצאה: שינוי מואץ במסלולי השייט ברחבי אסיה.

חיובים של מיליונים לכל עגינה

העמלה החדשה עומדת כיום על כ־56 דולר לטון נטו – ובאוניות ענק מדובר במיליוני דולרים לכל כניסה לנמל. עד 2028 הסכום צפוי לטפס לכ־157 דולר לטון. כך, אונייה בסדר גודל של Spectrum of the Seas (כ־169 אלף טון) הייתה נדרשת לשלם מעל 9 מיליון דולר לעגינה בודדת – ועלולה לעבור את רף ה־26 מיליון בתוך ארבע שנים.

ההשפעה ניכרה מיידית: Riviera של Oceania Cruises, בבעלות Norwegian Cruise Line Holdings, הייתה אמורה לעגון בשנגחאי במהלך שייט בן שבועיים מיפן – אך ניתבה את עגינתה לבוסאן שבדרום קוריאה לאחר שהתברר כי העלות המשוערת תעמוד על כ־1.6 מיליון דולר לביקור אחד.

מי מושפע – ומי נהנה מהחרגות

העמלות פוגעות בראש ובראשונה בחברות אמריקאיות כמו קרניבל קרוז ליין, דיסני קרוז ליין, NCLH ורויאל קריביאן. אולם Spectrum of the Seas של רויאל קריביאן, המוצבת דרך קבע בשנגחאי, קיבלה פטור זמני וממשיכה לפעול ללא שינוי. מנגד, אין ודאות כי הפטור יישמר או יורחב לאוניות נוספות.

לעומתן, MSC Bellissima – המפליגה תחת דגל מלטה – אינה נכללת בעמלות החדשות ונחשבת לאחת האוניות הבינלאומיות היחידות שעדיין עוגנות בשנגחאי כרגיל. המצב מחדד פערים בין אוניות אמריקאיות לבין חברות זרות שמחזיקות בדגלים אירופיים או אסייתיים.

חברות ענק משנות תוכניות

Disney Cruise Line שוקלת הסרת מסלול וביטול עגינות בסין.
Carnival ו־Norwegian Cruise Line Holdings בוחנות חלופות אזוריות.
MSC Cruises ממשיכה לפעול בזכות דגל מלטה.
Royal Caribbean נהנית מהקלות זמניות – אך העמימות נמשכת.

בענף מעריכים כי שינויי דגל, חלוקת צי מחודשת והסטת נמלים יהפכו לכלים מרכזיים בהתמודדות עם המציאות הרגולטורית החדשה.

המטיילים צריכים להיערך

נוסעים שכבר הזמינו שייט באסיה – במיוחד במסלולים הכוללים את סין – נדרשים להיות עם היד על הדופק:

בדיקת מסלול מעודכן: ייתכנו שינויים מהירים או החלפת נמלים.

אלטרנטיבות מבוקשות: קוריאה, יפן ודרום־מזרח אסיה תופסות את מקומן של שנגחאי והונג קונג.

מדיניות הזמנה גמישה: מומלץ לבחור אפשרויות עם ביטול או שינוי.

מעקב אחר הודעות החברות: עדכוני הרגע האחרון הופכים שכיחים יותר.

שייט אסייתי בקלפים חדשים

אם מגמת העלאת האגרות תימשך ואף תתגבר, סין עלולה לאבד נתח שוק משמעותי של תעשיית השייט הבינלאומית – במיוחד זו המחוברת לארה״ב. במקביל, קוריאה הדרומית, יפן, וייטנאם, הפיליפינים ויעדים נוספים עשויים להפוך למרכזי שייט חדשים.

עבור חברות השייט – מדובר באתגר תפעולי וכלכלי. עבור נוסעים – הזדמנות לגלות יעדים חדשים מעבר לשווקים המסורתיים של שנגחאי והונג קונג. השנים הקרובות צפויות לעצב מחדש את המפה הימית של אסיה.

ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים

הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ קרוז אין-חדשות חמות מהים”

חפשו אותנו גם בטלגרם

Exit mobile version