פסיקה פדרלית חדשה מעניקה להוואי אור ירוק להחיל לראשונה מס תיירות סביבתי גם על נוסעי ספינות שייט. החלטתה של שופטת בית המשפט המחוזי בארה״ב, ג’יל א. אוטאקה, דחתה בקשה לעצור את יישום החוק – ובכך סללה את הדרך להכללת נוסעי שייט במסגרת מס הלינה הזמנית של המדינה (TAT), שייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2026.
המשמעות: מבקרים המגיעים להוואי דרך הים, ולא רק דרך מלונות והשכרות נופש, יידרשו להשתתף במימון מאמצי חוסן אקלימי ושימור סביבתי – שינוי שעשוי להשפיע על מבנה העלויות של הפלגות ועל האופן שבו חברות שייט משבצות את האיים במסלולים עתידיים.
החל מ-2026, יעמוד המס הבסיסי על 11% מהתשלום הברוטו המיוחס לשהות הספינה במימי המדינה, בחישוב יחסי לפי ימי העגינה בנמלים. במקביל, המס על לינות במלונות ובהשכרות לטווח קצר יעלה ב-0.75%, ולמחוזות תינתן אפשרות להוסיף היטל מקומי של עד 3%. בפועל, במיקומים מסוימים עשוי שיעור מס הלינה הכולל להגיע ל-14% ואף יותר. על פי הערכות המדינה, המהלך צפוי להניב הכנסות של עד 100 מיליון דולר בשנה, שיוקדשו לפרויקטים של הגנת חופים, מניעת שריפות יער, חיזוק תשתיות והתמודדות עם השפעות שינויי האקלים.
באוגוסט 2025 הגיש איגוד חברות השייט הבינלאומי (CLIA- Cruise Lines International Association), יחד עם גופים נוספים בתעשייה, תביעה פדרלית נגד הרחבת המס. לטענתם, החלת המס על נוסעי שייט עומדת בניגוד לחקיקה פדרלית המסדירה מסחר ימי ועלולה ליצור תקדים רגולטורי בעייתי.
התובעים ביקשו צו מניעה שימנע את יישום החוק עד להכרעה משפטית מלאה, בטענה שהמס יכביד על הנוסעים ועלול לפגוע בביקוש להפלגות להוואי. עם זאת, השופטת אוטאקה דחתה את הבקשה, ואפשרה למדינה להמשיך ביישום החוק גם בזמן שההליך המשפטי נמשך. חשוב לציין: בית המשפט לא הכריע בשלב זה בטענות החוקתיות עצמן, אך ההחלטה מאפשרת למס להיכנס לתוקף כמתוכנן.
החל מ-2026, נוסעי שייט העוגנים בהונולולו, מאווי, קאואי ונמלים נוספים, יידרשו לשלם את המס – בנוסף להיטלים מחוזיים אפשריים. עבור חברות השייט, מדובר בשינוי מהותי המחייב התאמות במבני תמחור, בחישובי עלויות ובאופן הצגת המחיר לצרכן.
יועצי נסיעות ומתכנני טיולים יידרשו להביא בחשבון את העלות הנוספת בעת בניית חבילות שייט, במיוחד במסלולים הכוללים מספר עצירות בין האיים. חלק מחברות השייט כבר החלו לעדכן נוסעים מראש, במטרה לשמור על שקיפות ולהימנע מהפתעות במחיר הסופי.
מבחינת הוואי, הכללת נוסעי השייט במס משקפת תפיסה של “אחריות משותפת”: כל מבקר הנהנה ממשאבי הטבע של האיים משתתף גם במימון ההגנה עליהם. המדינה רואה במהלך נדבך מרכזי באסטרטגיית התיירות והקיימות שלה, על רקע איומים גוברים של סחף חופים, שריפות ושינויי אקלים.
למרות שההליך המשפטי עשוי להימשך בערכאות גבוהות יותר, נכון לעכשיו המס צפוי להיכנס לתוקף במועדו – ולסמן עידן חדש ביחסי הגומלין בין תיירות השייט, רגולציה סביבתית ועלויות הנסיעה להוואי.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם

