הוות״ל אישרה את תוכנית הדגל של משרד התחבורה לשדרוג כולל של מרחב הנמל – כולל פינוי נמל הדלק ההיסטורי, הסדרת מסוף המכולות המזרחי, קביעת ייעודי קרקע מודרניים והטמעת הנחיות סביבתיות מתקדמות
הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות״ל) אישרה את תוכנית תת”ל 119 – התוכנית האסטרטגית שמוביל משרד התחבורה, באמצעות חברת נמלי ישראל, לשדרוג אחד המתחמים המרכזיים והוותיקים בנמל חיפה. מדובר באבן דרך משמעותית במהלך הלאומי להסדרת תשתיות הנמלים בישראל, ובצעד שיאפשר את פינוי וסגירת נמל הדלק הישן שהוקם בתקופת המנדט הבריטי.
התוכנית נשענת על מסגרת תכנון תמ”א 13/ב/1 ונותנת מענה כולל למבנה הימי הקיים, לקביעת שימושים נמליים ולעדכון מערך הפעילות בהתאם לצרכי המשק. מרבית השטח פעיל זה עשרות שנים, אך התכנון הסטטוטורי שהיה בתוקף נחשב למיושן. תת״ל 119 אינה מוסיפה מבנים ימיים חדשים מעבר למאושר, אלא מגדירה בצורה ברורה את זכויות הבנייה, הוראות הפיתוח, תקני הבטיחות וההנחיות הסביבתיות לעשורים הקרובים.
בהתאם להחלטת הממשלה לפיתוח מפרץ חיפה, הורתה שרת התחבורה לחברת נמלי ישראל לקדם את סגירת נמל הדלק ההיסטורי. התוכנית מסדירה גם את מסוף המכולות המזרחי, שנבנה בשנות ה־80 וה־90 ללא הסדרה סטטוטורית מלאה, ומקנה תשתית תכנונית מלאה להמשך הפעלתו ולפיתוח מערכי הניהול והבקרה הימיים.
עיקרי התוכנית:
-
הסדרת ייעודי קרקע נמליים בים וביבשה.
-
קביעת הוראות בנייה ושימושים מותרים.
-
פינוי ושיקום נמל הדלק, מזח הדלק וחוות “20 האייקרס”.
-
הקמת אזור ייעודי לאחסון חומרים מסוכנים בהתאם לדרישות המשרד להגנת הסביבה (ללא מתחמי הדלק שיתפנו).
-
התאמת כלל תשתיות הרציפים, האחסנה, המבנים התפעוליים וצנרת התזקיקים.
-
שיקום השטח המפונה והסבתו לפעילות נמלית כללית עם הפעלת מסוף התזקיקים החדש בנמל המפרץ.
המהלך מהווה נדבך נוסף בתכנון הכולל של מרחב נמל חיפה ומשלים את פיתוחי הענק שאושרו בשנים האחרונות, בהם נמל המפרץ וחיבוריו היבשתיים. התוכנית יוצרת בהירות תכנונית, משפרת את הבטיחות וההגנה הסביבתית, ומאפשרת לפתח תשתית מודרנית למשק הישראלי.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל’) מירי רגב: “אנחנו מובילים מהפכה בתשתיות הנמלים. התוכנית מפנה תשתיות מימי המנדט ומייצרת בסיס מודרני להמשך פיתוח הנמל בחיפה. זהו יום חשוב למדינת ישראל, לצפון ולמערכת הסחר כולה.”
מנכ”ל משרד התחבורה, משה בן זקן: “אישור התוכנית מסדיר סוף סוף פעילות נמלית שנמשכה שנים ללא תכנון עדכני. זהו מהלך שישפר את הבטיחות, ישקם תשתיות מיושנות ויתאים את הנמל לעשורים הבאים.”
יו”ר חברת נמלי ישראל, חזי חאלאויה: “מדובר בתוכנית משמעותית לעיר חיפה ולמדינה כולה. היא תחזק את הכלכלה, תיצור תעסוקה ותבסס את ישראל כמרכז לוגיסטי אזורי.”
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=119411





