Bridge, Galley ו-Tender – הן מילות מפתח בשפת הקרוזים, הנהוגה בכל אונייה בעולם ובטוח שתרצו להכירן לפני היציאה לחופשה…כי לכל מדינה יש שפה משלה
מילון הוא ספר מילים או כלי לביאור אוצר מילים של שפה מסוימת. לא פעם הגדרנו אונייה כמדינה בבעלות חברה, כשהעומד בראשה הוא הקפטן וצוותו ולה שפה משלה המשותפת לכל אוניות הקרוזים בעולם. שמח להביא בפניכם את עיקרי המונחים השימושיים בעולם הקרוזים:
מיטת יחיד בקבינה / מקום עגינה בנמל (Berth): מיטת נוסע/ת יחיד שיכולה להיות בקבינת סינגל המיועדת לנוסע בודד ועולה פחות מנוסע בודד בקבינה זוגית או לדוגמא 3 מיטות יחיד בקבינה עם חלון.
פירוש נוסף למילה – מקום עגינה לאניית קרוזים בנמל. ככל שהנמל גדול יותר הוא מכיל מספר רב יותר של נקודות עגינה.
חבילת משקאות (Beverage Package): מרבית חברות הקרוזים מציעות חבילת משקאות הכוללת משקאות אלכוהוליים ללא הגבלה עבור תשלום יומי, חבילת קפה, מים או משקאות מוגזים. מחירה של החבילה זול יותר מקניית משקאות בודדים.
גשר הפיקוד (Bridge) : מתחם משם הקפטן וקציניו מנווטים את האנייה, ממוקם בחלקה הקדמי של האנייה. דומה לתא הטייס במטוס ( cockpit ). חלק מחברות הקרוזים מקיימות סיורים לגשר הפיקוד במהלך ההפלגה, מומלץ מאוד. מרשים כיצד באמצעות סטיק קטן מצליחים היום להזיז אניות במשקל 230 טון.
קבינה / חדר (Stateroom ,Cabin): חדרכם באנייה מסוג: קבינה פנימית, חלון, מרפסת, סוויטה. באניות נוהגים לכנות חדר אירוח – קבינה, מכוון שהיא קטנה יותר בהשוואה לחדר במלון.
ירכתיים, אמצע, חרטום (Aft Ship, Midship, Forward Ship): החלק האחורי, האמצעי והקדמי של האנייה, בהתאמה. קבינות מסוג מסוים (לדוגמא מרפסת) בחלק האמצעי של האנייה עולות יותר מאלו הממוקמות בחרטום או בירכתיים בשל מספר סיבות, כשהחשובות ביניהן הן: תנודות האנייה מורגשות פחות באזור האמצעי של האנייה ו”מקום טוב באמצע”- פשוטו כמשמעו, נקודת יציאה אופטימלית לכל מקום באנייה.
Bow/Stern – מילה נוספת להגדיר ירכתיים וחרטום באניות, בהתאמה.
אטריום (Atrium) : המתחם המרכזי של האנייה, ברוב המקרים חלק ממספר סיפונים מרכזיים. שם ממוקמים דלפקי השירות לנוסעים: דלפק ראשי, הזמנת ארוחות ומופעים, סיורי חוף, בר מרכזי לקפה וכורסאות ישיבה למפגש חברתי.
קבינה גרנטי (Cabin Guarantee): קבינה במחיר מוזל ללא ידיעת מספר הקבינה בזמן ההזמנה. חברת השיט מתחייבת רק לקטגוריה (פנימית, חלון וכדומה) או גבוהה יותר, במקרה בו כל הקבינות בקטגוריה נמכרו. הקצאת קבינות גרנטי נערכת רק בהגיעכם לאנייה.
דייל החדר (Cabin Steward): באניות נוהגים לכנותם דיילים והם אחראים על ניקוי החדר ואנשי קשר במקרה של איסוף כביסה, גיהוץ ועזרה בנושאים נוספים. הדייל ילווה אתכם לאורך כל שהותכם בהפלגה. דייל החדר במקרים רבים יהפוך לידיד נאמן ותפגשו אותו בכל פעם שתצאו או תכנסו לקבינה.
כרטיס קרוז (Cruise Card): כרטיס רב תכליתי המשמש לפתיחת דלת הקבינה, הדלקת התאורה בקבינה, קניות, ירידה ועלייה לאנייה. מוטבע בו מקום המפגש לתרגיל הבטיחות, שעת הארוחה וחדר האוכל המרכזי בו תסעדו במהלך החופשה.
מנהל שיט (Cruise Director): מנהל האחראי על הבידור באנייה.
טיול קרוזים (Cruisetour): סיורים הנערכים מיד בסיום או לפני התחלת ההפלגה. מאוד מקובל ביעדים כמו אלסקה, המזרח ויעדים אקזוטיים נוספים.
סיורי חוף (Excursion): סיורים הנערכים ביעדי עגינת האנייה לאורך מסלול ההפלגה .יכולים להיות מטעם האנייה או פרטיים.
סיפונים (Decks): באניות אין קומות אלא סיפונים. חשוב לדעת באיזה סיפון ממוקמת הקבינה שלכם, חדר האוכל ושאר השטחים הציבוריים.
תפוסה זוגית (Double Occupancy): זוג החולק את אותה הקבינה. המחירים בקרוזים מוצגים לנוסע בקבינה זוגית.
תחילת ההפלגה וסיומה (Embark/Debark): תחילת ההפלגה מנמל היציאה וסיומה של ההפלגה שיכול להיות באותו נמל יציאה או שונה מנמל היציאה.
ערב הקפטן או פורמלי (Formal Night): ערב שבו הנוסעים נדרשים ללבוש ביגוד פורמלי / חגיגי בארוחות הערב. ערבים כאלו יכולים להיות אחד או שניים בהפלגה בן 7 לילות, כאשר אחד מהם בנוכחות קפטן האנייה.
מטבח האנייה (Galley): המטבח המרכזי באנייה. לעיתים באניות גדולות קיימים מספר מטבחי משנה.
רמפת האנייה (Gangway): הרמפה (שרוול) המחברת את האנייה לרציף הנמל.
משקל האנייה בטונות (Tonnage) : אניות נמדדות במשקלן המצוין בטונות.
ספינה להעברת נוסעים ( Tender): בשימוש במקרים בהם האנייה לא יכולה לעגון בנמל בשל גודלה או שתנאי מזג האוויר לא מאפשרים זאת.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=110976