התוכנית כוללת הריסת שלושה טרמינלים, הקמת מתקני שייט מודרניים והתמקדות בפעילות “נמל בית”. על אף השינויים, הרשויות מדגישות כי ההשפעה על תנועת התיירים לעיר תהיה מוגבלת, שכן נוסעי הקרוזים מהווים רק כ־5% מכלל המבקרים
ברצלונה ממשיכה לצמצם את העומס התיירותי ומתקדמת לשלב הבא בתכנית ארוכת־הטווח להסדרת פעילות השייט בעיר. החל מ־2027 צפויה העיר להפחית את מספר נוסעי הקרוזים המגיעים אליה, כך דיווחה השבוע ‘קטלן ניוז’. מדובר בצעד נוסף בשורה של מהלכים שמטרתם לאזן בין רווחי התיירות לבין עומסי התשתיות והביקורת הציבורית על תיירות היתר.
תהליך רב־שנתי בעלות 200 מיליון אירו
נשיא נמל ברצלונה, חוסה אלברטו קרבונל, מסר כי התכנית נמצאת כבר ביישום פעיל – אך השפעתה לא תהיה מיידית.
לדבריו, “בסוף השנה הבאה נתחיל להרוס את הטרמינל הימי הראשון, בתהליך שיימשך עד שנת 2030 ובהשקעה של כ־200 מיליון אירו”. העבודות יבוצעו בשלבים, כדי לא לפגוע בפעילות השוטפת הנוכחית של חברות הקרוזים.
פחות טרמינלים – יותר שליטה בנפח המבקרים
על פי התוכנית, מספר הטרמינלים בעיר יירד משבעה לחמישה. שלושה טרמינלים קיימים ייהרסו לחלוטין, בעוד הנמל ישקיע בפיתוח טרמינל חדש ומתקדם שיחליף חלק מהקיבולת — אך לא את כולה. המטרה: לייעל את התנועה, להפחית עומסים בקו החוף ולהעביר חלק מהפעילות לאזורים פחות רגישים מבחינה תכנונית וסביבתית.
תיירות הקרוזים – אחוז קטן מתנועת המבקרים בעיר
לפי קרבונל, ההשפעה על תנועת התיירים הכוללת תהיה זניחה: “נוסעי ספינות תענוגות מהווים רק חמישה אחוזים מכלל התיירים בברצלונה”. לדבריו, רוב התיירים מגיעים לעיר דרך חברות תעופה הענפים, במיוחד מהשוק הצפון־אמריקאי, שממשיך להיות מנוע צמיחה מרכזי.
לפי הערכות, ב־2025 צפויה העיר לקבל יותר מ־4 מיליון נוסעי קרוזים. זאת בניגוד למחקר של אוניברסיטת ברצלונה שפרסם נתונים בשנת 2024: 2.8 מיליון נוסעי שייט, שתרמו מעל 705 מיליון אירו לכלכלה המקומית ויצרו כמעט 10,000 מקומות עבודה. הנתונים מצביעים על האיזון העדין בין תרומת הקרוזים לכלכלה לבין הרצון לצמצם עומס ותלות בסוג תיירות מוגבל.
טרמינל חדש: מיקוד בפעילות “נמל בית”
אחד מעמודי התווך של הרפורמה הוא הקמת טרמינל חדש לגמרי – מודרני, יעיל וירוק יותר, שיותאם במיוחד לפעילות “נמל בית”.
כלומר, הפלגות שמתחילות ומסתיימות בברצלונה, ולא רק עגינה חד־יומית. הטרמינל תוכנן לארח עד 7,000 נוסעים ביום, עם תשתיות מתקדמות שיאפשרו מעבר מהיר, נוח וסביבתי יותר.
לפי התכנון, הטרמינל ייפתח באופן חלקי כבר בשנת 2028, וישלים את החסר שייווצר מהריסת הטרמינלים הוותיקים – אך תוך שמירה על קיבולת כוללת נמוכה יותר לעומת היום.
יעד מגוון למסלולים בים התיכון
נמל ברצלונה ממשיך להיות אחד מיעדי הקרוזים העמוסים באירופה, ומשמש נקודת מוצא ומעבר להפלגות במערב הים התיכון, האיים הבלאריים, הריביירה הצרפתית והאדריאטי. חברות השייט הגדולות רואות בעיר מרכז לוגיסטי אידיאלי, במיוחד בקיץ ובתחילת עונות המעבר. למרות הצמצום המתוכנן, הפעילות המסחרית לא צפויה להיפגע משמעותית – אלא להתכנס למודל מסודר ובר־קיימא יותר לעשור הבא.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים. למעלה מ-16,000 חברים
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ “קרוז אין-חדשות חמות מהים”
חפשו אותנו גם בטלגרם
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=119177





