טייוואן נערכת לעונת השייט החזקה ביותר בתולדותיה. על פי הערכות עדכניות, בשנת 2026 צפוי מספר נוסעי השייט להגיע לכ־1.1 מיליון – שיא היסטורי עבור האי והפעם הראשונה מאז 2019 שבה טייוואן חוצה מחדש את רף מיליון הנוסעים. שילוב של התחזקות נמלי הבית, הצבת יותר אוניות באזור, והשקעות רחבות בתשתיות הנמלים מציב את טייוואן בעמדת זינוק לקראת קפיצת מדרגה משמעותית בשוק השייט האזורי.
גורמים בתאגיד הנמלים הבינלאומי של טייוואן (TIPC) מביעים אופטימיות באשר להמשך מגמת הצמיחה, הן בהיקף התנועה והן ברמת השירות והתשתיות.
התרחבות מואצת של שוק השייט
לפי התחזיות, בשנת 2026 צפויה טייוואן לארח 304 כניסות של אוניות שייט – מתוכן 167 הפלגות נמל־בית ו־137 ביקורי מעבר – עם כ־1,119,800 נוסעי שייט בסך הכול. נמל קילונג, הגדול והמרכזי במדינה, יוביל את הפעילות עם כ־225 ביקורי אוניות וכ־925 אלף נוסעים. מיקומו האסטרטגי הופך אותו לשער מועדף למסלולי שייט ליפן ולדרום קוריאה.
קאושיונג מתבססת כנמל השייט המשמעותי הבא, כחלק מ״אסטרטגיית הפריסה הרב־נמלית״ של טייוואן. לאחר השלמת טרמינל השייט החדש ב־2024, צפוי הנמל למלא תפקיד מפתח, עם עשרות כניסות בשנה וחיזוק מעמדו כנמל דרומי אסטרטגי.
לצד שני הנמלים המרכזיים, גם הואליין, סואו, טאיצ’ונג, אנפינג ופנגהו הופכים לשחקנים חשובים במפת השייט. הגישה הטייוואנית אינה מחייבת פיתוח אחיד של כל נמל כטרמינל שייט גדול, אלא יצירת רשת מגוונת וגמישה של נמלי עגינה – מענה ישיר לגידול בביקוש וללחץ התפעולי הגובר.
השקעות בתשתיות וטכנולוגיה
בסוף 2023 החלה טייוואן בשדרוג מקיף של הטרמינלים, במטרה להתאימם לאוניות גדולות ומפוארות יותר. בין היתר, הוקם טרמינל חדש בסואו, המיועד בעיקר לאוניות יוקרה, ופנגהו עבר שדרוגים משמעותיים ברציפיו והפך ליעד מבוקש במיוחד.
לקראת 2026 הודיעה TIPC על הטמעת מערכות מתקדמות לבקרת דרכונים ביומטרית וזיהוי פנים בנמלי קילונג וקאושיונג. מערכות אלו צפויות לייעל משמעותית את תהליכי העלייה והירידה מהאוניות ולשפר את חוויית הנוסעים. במקביל, יותקנו מערכות חשמל חוף שיאפשרו לאוניות להתחבר לרשת החשמל בזמן עגינה – מהלך בעל תרומה סביבתית וכלכלית כחלק מהאסטרטגיה הירוקה של טייוואן.
שינוי בדמוגרפיית הנוסעים
שוק השייט הטייוואני עובר גם שינוי בפרופיל הנוסעים. נרשמת עלייה בביקורי מעבר, ופחות אוניות משתמשות בטייוואן כנקודת התחלה או סיום בלבד. המשמעות: גידול במספר נוסעי השייט הבינלאומיים, בעיקר מארצות הברית ומגרמניה, אשר מבקרים באי כחלק ממסלולים אזוריים רחבים יותר.
מגמה זו מחזקת את תעשיית התיירות המקומית – החל מלינה וטיולים ועד שירותי תחבורה ותמיכה – ומבססת את טייוואן כתחנת עגינה מרכזית במזרח אסיה. מאמצי שיווק ממוקדים ותשתיות משודרגות מסייעים למצב את נמלי האי כחלק בלתי נפרד ממסלולי שייט אזוריים ארוכים.
למה חברות שייט בוחרות בטייוואן?
TIPC מיישמת שורת תמריצים ייעודיים לתעשיית השייט, בהם הנחות בדמי עגינה ושירותי נוסעים, תגמולים לחברות המשלבות את טייוואן כנמל העגינה הראשון במסלול, והטבות מוגדלות לתוכניות טיסה־שייט. צעדים אלו הופכים את טייוואן ליעד אטרקטיבי במיוחד עבור מפעילי שייט בינלאומיים.
הממשלה פועלת גם להארכת שהיית האוניות בקאושיונג, במטרה לפתח את הנמל כנמל בית דרומי. בין האוניות שצפויות לתרום למהלך נמצאת MSC Bellissima, המתוכננת להתחיל לפעול באזור ב־2026 ולהפליג בין קאושיונג, אוקינאווה ואישיגאקי.
הנתונים והמהלכים האחרונים מצביעים בבירור על כך ש־2026 צפויה להיות שנת שיא לשוק השייט של טייוואן. השקעות בתשתיות, אימוץ טכנולוגיות מתקדמות, תמריצים לחברות השייט והתמקדות בקהל בינלאומי מציבים את האי כאחד מיעדי השייט המובילים במזרח אסיה. השילוב בין נגישות, פיזור נמלים ואסטרטגיה סביבתית צפוי להניב לטייוואן רווחים תיירותיים וכלכליים משמעותיים בשנים הקרובות.