אם יש טעות שלא עושים בחופשת שיט זה לאחר לחזור לאנייה ולראותה מהרציף מפליגה אל השקיעה לעבר היעד הבא
אניית השיט שלכם עזבה את הנמל ואתם עדיין ברציף ? אם כבר הייתם בהפלגות אתם ללא ספק זוכרים נוסעים רצים על הרציף חזרה לאנייה בדיוק בדקה ה-90. זה קורה כמעט בכל הפלגה, כשרוב הנוסעים חוזרים בזמן לאנייה אחרי סיור חוף, יהיו תמיד יוצאי דופן שנשארים עומדים על המזח צופים באנייה שלהם מפליגה בלעדיהם אל השקיעה, בדרך ליעד הבא.
ראשית נציין כי אניות הקרוזים אינן ממתינות למאחרים, אבל אם רכשתם סיור חוף של האנייה ויש איחור אתם יכולים להיות רגועים שהבית הצף שלכם ימתין עד להגעתכם. מקרה נוסף שכיח בחופשת שיט הוא רכישת סיור חוף באופן פרטי מחברה מקומית. במקרה הזה האנייה לא תמתין אם תאחרו אבל המדריכים המקומיים רגישים לנקודה וסביר להניח שיחזירו אתכם בזמן. מרבית הנוסעים המאחרים הם חסרי אחריות שהחמיצו את ההסעה שלהם חזרה לאנייה כי שכחו עצמם במסע קניות, שכחו את מסלול הדרך חזרה למקום המפגש או מסיבה כזו או אחרת.
החלטת האנייה להמתין לנוסעים מאחרים תלויה במספר גורמים: תקנות הנמל ולוחות זמנים, מספר נוסעים מאחרים, חברת השיט ומצב הרוח של קפטן האנייה.
אז מה קורה במקרה בו אחד הנוסעים לא מגיע בזמן ?
למי שלא יודע, בזמן הצ’ק אין לחופשת השיט שלכם תזכו לקבל כרטיס הדומה לאשראי המיועד לפתיחת דלת הקבינה שלכם, קניות באנייה, מוטבע בו מספר השולחן שלכם (במקרה ומדובר בשולחן קבוע), שעת הארוחה ומקום המפגש לתרגיל הבטיחות (muster drill). כמו כן, בכל עליה וירידה מהאנייה תדרשו להציג אותו לצוות האנייה ובמקרים רבים גם לשוטרי ביקורת הגבולות במדינה בה אתם מבקרים. זו בדיוק הסיבה שצוות האנייה יודע היטב בזמן אמת מי נמצא או חסר.
לא עלינו, במקרה שפספסתם את האנייה הצוות ינסה לאתר אתכם ע”י קריאה במערכת הכריזה מספר פעמים למקרה בו שבתם לאנייה מבלי להעביר את כרטיסכם דרך מכשיר הזיהוי המוצב בכניסה לאנייה . אם אין תגובה קצין הביטחון של האנייה מלווה באיש שירות לקוחות יכנסו לקבינה שלכם לחפש את הדרכון בכספת (מרבית הנוסעים שומרים שם את הדרכון).
אם הדרכון לא נמצא בכספת, סביר להניח שהוא אצל הנוסע המטייל לו אי שם ביעד העגינה. במידה ומוצאים אותו בכספת, הדרכון ימסר לאיש צוות קרקע של חברת השיט שימתין לנוסע הסורר, ימסור לו את הדרכון ומשם הנוסע יפנה לדרכו בחיפושים כיצד להגיע ליעד העגינה הבא של האנייה.
מיותר לציין כי כל ההוצאות של ההגעה ליעד הבא הם על חשבונו של הנוסע האומלל: נסיעה לנמל התעופה, כרטיס טיסה ( כרטיס של הרגע האחרון יקר במיוחד), נסיעה מנמל התעופה לנמל הבא וכדומה. למי שהזמין את החופשה דרך יועץ שיט בארץ יכול להיות בטוח שיזכה לעזרה מצדו השני של הגלובוס. ביטוחים המכסים על ההוצאות הנוספות קיימים בעולם אבל למיטב ידיעתי לא במחוזותינו. אם החלטתם לשוב הביתה, חברת השיט בד”כ תשלח לכם את החפצים האישיים שנשארו בקבינה על חשבונכם וזה לא יהיה זול.
טיפים חשובים:
גם אם זה יראה היסטרי הגיעו לפחות שעתיים לפני יציאת האנייה ליעדה הבא. קורים מקרים של תקר בגלגל, הלכתם לאיבוד ופספסתם את ההסעה המאורגנת (יש זמן לקחת מונית), מישהו חלילה לא הרגיש טוב ונאלצתם להתעכב ועוד. מאוד קל לשכוח עצמכם אחרי כמה משקאות אלכוהוליים וחוף ים משגע, אבל זה תירוץ גרוע לאחר חזרה לאנייה.
אני באופן אישי נוהג לקחת איתי תמיד דרכון ומספיק כסף (אשראי) בירידה בכל נמל בדיוק בגלל מצבים מסוג זה, שלא לדבר על מקרים קיצוניים יותר של תאונה ואשפוז – רחמנא ליצלן. לא לשכוח את מספר הטלפון של יועץ השיט בארץ, כתובת הקונסוליה או שגרירות ישראל (אם יש בנמל העגינה), מספר הטלפון של שירות לקוחות מטעם חברת השיט וכל מידע אחר שיוכל לעזור במקרים כאלו.
מומלץ להתעדכן בעלונים המחולקים מידי יום לנוסעים או בדלפק הקבלה מתי בדיוק זמן עזיבת האנייה. כוונו בנייד התראה כי הגיע הזמן לשוב לאנייה בדיוק כפי שאתם מבצעים לפגישה חשובה או להשכמה. לתשומת לבכם וודאו שהזמן המקומי וזה המופיע בנייד שלכם שווים בשל הפרשי שעות בין המדינות.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=89612