איגוד חברות השייט הבינלאומי חישב שהשעיית ההפלגות למשך 60 יום תגרום להפסדים של 21 מיליארד דולר ומה הערכה לגבי נמל חיפה?

אתר טרוול וויקלי (Travel Weekly) פרסם כתבה המתבססת על נתוני איגוד חברות השייט הבינלאומי (CLIA) שפורסם בסוף חודש אפריל 2020 בה צוין כי השעיית ההפלגות למשך 60 יום תגרום להפסדים של 21 מיליארד דולר, 2500 משרות ליום הפסד ושכר של 7.3 מיליארד דולר.
הצפי כעת כי אף אחת מחברות הקרוזים לא תחדש את פעילותה לפני סוף חודש יולי במקרה הטוב, השעייה חסרת תקדים, שלפי הערכות איגוד חברות השייט הבינלאומי יכול להשפיע על אובדן של 334,000 משרות ופעילות כלכלית של 50 מיליארד דולר. התרחיש היותר גרוע שאם זה יקרה עד לחודש ספטמבר, פירושו הפסד של 77 מיליארד דולר, למעלה ממחצית הפעילות הכלכלית העולמית העומדת על 150 מיליארד דולר. מספרים בלתי נתפסים.
ממבט מקומי על נמלי הקרוזים, כמו לדוגמא בפלורידה, ענף השייט תורם כ-8.5 מיליארד דולר ותומך ב-154,646 משרות. איגוד חברות השייט הבינלאומי מציין כי מרגע השעיית ההפלגות בפלורידה, 240 משרות ביום נמחקות. בבדיקה מעמיקה יותר, במקרו, מדובר גם בנוסעים וצוותים הנעזרים בנמלי תעופה, מלונות, תחבורה, מסעדות וכל עובדי הנמלים על מגוון תפקידיהם.
ממחקר שנערך בפורט אוורגליידס עולה כי למעלה מ-60% מנוסעי הקרוזים בילו לילה אחד או יותר בבית מלון לפני השייט, זאת לפני השימוש במסעדות מקומיות, ביקור במוזיאונים וקניית מוצרים בחנויות.

בג’ונו אלסקה, התיירות תורמת ל- 20% מההכנסות השנתיות ובשנת 2019 הוצאות השייט עמדו על למעלה מ-214 מיליון דולר והניבו מס של 10.7 מיליון דולר.
בקטצ’יקן אלסקה, ביטול עונת השייט יביא להפסד של 160 מיליון דולר, כ-158 דולר לאדם, ליום בנמל. צוות האוניות מוציא כ-5.7 מיליון דולר נוספים לעונת קרוזים והנמל גובה 11.3 מיליון דולר.
הודעת ממשלת קנדה על איסור עגינת אוניות קרוזים בנמליה עד ה-31 באוקטובר פירושו ביטול עונת 2020 עבור תשעת הנמלים בה, כולל מונטריאול וקוויבק.
הקאריביים, יעד המקור של ענף הקרוזים (34% לפי נתוני CLIA)- על פי נתוני איגוד הקרוזים לקאריבים בפלורידה (FCCA) הענף זכה ב-2018 להכנסה של 3.4 מיליארד דולר, סיפק 79,000 משרות ושכר של 903 מיליון דולר, ב-36 יעדי העגינה באזור הקאריביים. סביר להניח שההפלגות הראשונות לאחר המשבר יתרחשו מפלורידה לקאריביים.
לפי נתוני נמל חיפה, בשנת 2019 נרשמה עלייה של 93% בשיעור התיירים שהגיעו לנמל חיפה ביחס לשנת 2018 וכמעט הכפלה גם של מספר הישראלים שייצאו להפלגות בים התיכון מהנמל. מספר הנוסעים שעברו בנמל ב-2019 עמד על 252,963 נוסעים, הצפי ל-2020 היה 290,000 וב-2021 היה כ- 370,500 נוסעים. בחישוב גס נרשם הפסד של כ- 14,500,000 ₪ רק ממסי נמל לנוסעים.
ברוכים המצטרפים לקבוצת הפייסבוק ״קרוז חלום של הפלגה״ – הייחודית בעולם הקרוזים
כתובת מקוצרת לכתבה זו: https://www.cruisein.co.il?p=100130